ספקנות באייקון

ביטויים כמו "חסיד שוטה" או "אמונה עיוורת" לא נולדו יש מאין. אין גבול לפיתוי לעצום עיניים ולהאמין ללא ביקורת בדבריו של אדם אחר, אך בתוך כך אנו מתכחשים לאנושיות שבנו. הספק הוא אותו 'מותר האדם מן הבהמה' שחיפש קוהלת. כיצורים חושבים נתונה בידינו היכולת לפקפק במה שנאמר לנו מפי השמועה, מבוססת וסמכותית ככל שתהיה – והזכות והחובה לחקור את עולמנו.

אין כמו המדע הבדיוני והפנטזיה כדי לערער על המוסכמות, לקרוא תיגר על התפיסות המוקדמות שלנו ולעורר אותנו לחקור את עצמנו ואת עולמנו. חברי קהילת הספקנים בישראל חורים השנה אל פסטיבל "אייקון 2010: מבעד למראה" כדי להביא לכם רצועת תוכן מרתקת, מעוררת ומאתגרת, הדורשת מכם דבר אחד בלבד – העזו לשאול.

ספקנות למתחילים/ מרצה: לוטם אליהו

הרצאה זו מיועדת לכם, אלה הפוסעים לראשונה בתחום הספקנות. כאן תוכלו להבין לעומק מהי ספקנות מדעית וללמוד את התחומים שבהם עוסקת התנועה הספקנית בעולם. בדרך נכיר את מגוון המאבקים שהובילו ספקני העולם, ובייחוד בארה"ב, באוסטרליה ובבריטניה, ובהם הקמפיין להוצאת ההומאופתיה מבתי המרקחת, המלחמה נגד התנועות המתנגדות לחיסונים וכדומה. בנוסף ניגע במצב התנועה הספקנית בארץ ונחשוב לאן אנו מעוניינים להוביל אותה.

לוטם אליהו: מורה למדעים וביולוגיה, בלוגרית ומקימת "ספקנים בפאב" בישראל. תורמת לאתר הספקנות הישראלי "שפינוזה" (שני, 27.9, 14:00-13:00, אולם 2).

סימטריה ואסימטריה במדע ובטבע/ מרצה: יובל אלחנתי

העולם שניבט מבעד למראה הוא סימטרי לעולם שלנו, אך האם הוא זהה לו, או שמא הפוך? בחינת הפיזיקה, הכימיה והביולוגיה של עולם המראה מאפשרת ללמוד דברים מרתקים על הסימטריות הבסיסיות שקיימות בעולמנו ולגלות מתי הן נשברות ומה קורה אז. מהו אנטי חומר? האם הגוף שלנו סימטרי? למה סימטרי זה יפה? מדוע המדענים אוהבים כל כך סימטריה והאם היא עלולה גם להטעות?

יובל אלחנתי: דוקטורנט בטכניון, חוקר במרכז לרשתות ביולוגיות ומלמד בפקולטה לפיזיקה. פיזיקאי כשצריך, מתמטיקאי כשאפשר, וביולוג לעת מצוא (שני, 27.9, 15:00-14:00, אולם 3).

המסקנה אינה נובעת מההנחות / מרצה: עירא אברמוב

מהם עקרונות החשיבה הספקנית ואיך הפכה הספקנות לתנועה? סקירה רעיונית והיסטורית של המאבק למען הטלת הספק: בין תגליות ופריצות דרך מדעיות לבין מכשלות הרגש והמחשבה האנושית שקידמו או בלמו אותן. בדרך אנו מבטיחים לא לענות אחת ולתמיד על השאלה הגדולה של החיים, היקום והכל, אך מבטיחים שהשאלה מעניינת הרבה יותר.

אזהרה! ההרצאה מעודדת חשיבה ושאלת שאלות. מומלץ לנשים בהיריון ולמוחות סקרניים.

עירא אברמוב: בלוגר, ספקן, סקרן ודעתן. (שני, 27.9, 16:00-15:00, אולם 3)

עבודה בעיניים: המיטב / מרצה: רועי צזנה

האם החיסונים בטוחים? האם אלוהים קיים? למה אנחנו כאן בכלל? התשובות הנכונות לשאלות אלו לא יינתנו בהרצאה, אבל התשובות המצוצות מהאצבע מעניינות לא פחות. סקירה של מיטב הטיעונים המופרכים, חסרי הקשר וחסרי הפשר שניתנו לשאלות אלו ושל כמה מהכשלים הלוגיים הרווחים בדיון בהן בתקשורת וברחוב.

רועי צזנה: דוקטורנט לננו-טכנולוגיה, כתב מדעי ב"בלייזר", מגזין הטכניון ו"סיינטיפיק אמריקן ישראל". כותב הבלוג "מדע אחר". (שלישי, 28.9, 16:00-15:00, אולם 2).

מעבר לכל ספק / פאנל: מנחה: יואב לנדסמן. משתתפים: עירא אברמוב, לוטם אליהו, דפנה שיזף.

הסקרנות היא תכונה מולדת של האדם, וממנה, מהשאלה "למה?", שהילד מתחיל לשאול מיד אחרי שלמד לדבר, נולדת הספקנות. בפאנל ננסה לענות על השאלות הראשונות המוטלות בפני הספקן המתחיל ולחקור לעומק את הדרכים המאפשרות לנו להתמודד עם שטף הדברים שבהם אנו נדרשים להאמין מדי יום. לקינוח נבדוק מה בדיוק הקשר בין המדע הבדיוני והפנטזיה לבין הספקנים של ימינו.

עירא אברמוב: בלוגר, ספקן, סקרן ודעתן.

לוטם אליהו: מורה למדעים וביולוגיה, בלוגרית ומקימת "ספקנים בפאב" בישראל. תורמת לאתר הספקנות הישראלי "שפינוזה".

יואב לנדסמן: מהנדס חלל, גיאו-פיזיקאי ואסטרונום חובב. מרבה לקרוא, לכתוב ולהרצות בנושאי מדע בדיוני.

דפנה שיזף: עורכת "שפינוזה", אתר הקהילה הספקנית בישראל. עוסקת בבלשנות חישובית. (שלישי, 28.9, 18:00-16:00, אולם 1).

איך לקרוא עיתון ולהישאר בחיים/ מרצה: דפנה שיזף

אם נקבל את טענותיו של עיתון מעריב, היונים חכמות לפחות כמו ילדים בני שלוש. אם נאמין לחדשות ערוץ 2, הנשים מושכות יותר מכל בגיל 31. ובידיעות אחרונות, שוערים שלובשים אדום עוצרים יותר פנדלים. אבל האם באמת אפשר להאמין להם? על הבעייתיות שבדיווח התקשורתי על מחקרים מכל המינים, כותרות מניפולטיביות, מקורות מפוקפקים ועל מספרים שמשקרים. כך קוראים עיתון בלי להתבלבל.

דפנה שיזף: עורכת "שפינוזה", אתר הקהילה הספקנית בישראל. עוסקת בבלשנות חישובית. (שלישי, 28.9, 19:00-18:00, אולם 3).